تبلیغات
کلاس ده اومیها - تحقیق در مورد کاربرد ریاضی و فیزیک در ورزش ‌

کلاس ده اومیها

منوی اصلی

جستجو

آخرین عناوین

کلاس ده اومیها

تحقیق در مورد کاربرد ریاضی و فیزیک در ورزش ‌

کاربرد ریاضی و فیزیک در ورزش

علم ریاضی را معمولاً دانش بررسی کمیت‌‌ها و ساختار‌ها و فضا و دگرگونی (تغییر) تعریف می‌کنند. دیدگاه دیگری ریاضی را دانشی می‌داند که در آن با استدلال منطقی از اصول و [[تعریف|تعریفTemplate:فمها]] به نتایج دقیق و جدیدی می‌رسیم (دیدگاه‌های دیگری نیز در فلسفه ریاضیات بیان شده‌است).ریاضیات خود یکی از علوم ‌طبیعی به‌شمار نمی‌رود، ولی ساختارهای ویژه‌ای که ریاضیدانان می‌پژوهند بیشتر از دانشهای طبیعی به ویژه فیزیک سرچشمه می‌گیرند.علوم طبیعی، مهندسی، اقتصاد و پزشکی بسیار به ریاضیات تکیه دارد ولی گاه ریاضیدانان به دلایل صرفاً ریاضی (و نه کاربردی) به تعریف و بررسی برخی ساختارها می‌پردازند.

رابطه فوتبال با ریاضی 
یکی از مباحث فیزیک و آنچه که من هم در مورد آن تحقیق می‌کنم، تناوب زمانی است. مثل رابطه تناوب زمانی وزش باد و توربین‌های بادی. تلاش ما فهمیدن سیستم آنها است.

▪ شوت، تیر دروازه، فریاد تماشاگران. احساسات، شانس و بدشانسی: آیا دانشمندان در تحقیقات خود از این عوامل استفاده می‌کنند یا از فرمول‌های ریاضی و فیزیک؟
ـ چندی پیش پرفسور متین تولان از دانشگاه دورتموند، یک فصل کامل از بوندس لیگا را به صورت مجازی و با فرمول ریاضی نوشت. نتیجه هر بازی کاملا تصادفی بود. اما جالب این که نتیجه جدول این بوندس لیگای مجازی با نتیجه جدول بوندس لیگای واقعی شباهت‌های زیادی داشت. اما اشکال این مدل ریاضی در این بود که با نتیجه تصادفی یک بازی نمی‌توان قدرت تیم‌هایی چون بایرن مونیخ را تعریف کرد.پرفسور دکتر آندریاس هویر که در دانشگاه مونستر دارای کرسی

فیزیک است، راه دیگری را برگزید. هدف او به‌دست آوردن تعاریفی از نقش تصادفی بودن نتایج، اهمیت سری مثبت و منفی و بالاخره اهمیت بازی در خانه و نقش آن در نتیجه بازی بود.پرفسور هویر در روز بیست‌وهفتم فوریه نتایج تحقیقات خود را در کنگره فیزیک‌دانان اروپا که در شهر برلین برگزار شد، تشریح کرد. 
با این طرفدار تیم دورتموند گفت‌وگویی اختصاصی داشتیم:

▪ آیا شما خوتان فوتبال بازی ‌می‌کنید؟ 
ـ «شش ماه بازی کردم ولی بعدا به دو ومیدانی روی آوردم و حالا به‌طور مرتب می‌دوم.»
▪ شما به عنوان فیزیکدان، در فوتبال دنبال چه هستید؟ در مورد تحقیقاتتان لطقا توضیح دهید.
ـ «یکی از مباحث فیزیک و آنچه که من هم در مورد آن تحقیق می‌کنم، تناوب زمانی است. مثل رابطه تناوب زمانی وزش باد و توربین‌های بادی. تلاش ما فهمیدن سیستم آنها است. البته بخش وسیعی از آن، داده‌های آماری است. اما برای فهم آن به فیزیک نیاز است. همین موضوع در مورد بوندس لیگا هم صدق می‌کند. انجام این بازی‌ها چیزی نیستند به جز تناوب زمانی که با داده‌های آماری می‌توان آن را تحلیل کرد.»

▪ شما ۱۲ هزار بازی را از سال ۱۹۶۵ تا به امروز بررسی کردید. حال که شما صحبت از تناوب زمانی می‌کنید، نقش و اهمیت عامل مکان را هم آیا مورد توجه قرار داده‌اید؟
ـ «بسیار با اهمیت است، بله، بله. یکی از گرانی‌گاه‌های تحقیقات ما بررسی تفاوت بازی در خانه خود یا استادیوم حریف است. ما می‌دانیم تیم‌هایی که در خانه خود بازی می‌کنند، از مزایایی برخوردار هستند. این تیم‌ها به‌طور متوسط ۷/۰درصد بیشتر گل می‌زنند، تا وقتی میهمان تیمی‌هستند. این مزایای معمولی بازی در خانه است. اما سوال این است: آیا تیم‌هایی وجود دارند که همواره در خانه خود قوی باشند؟ ما به این سوال پرداختیم. تیم‌هایی وجود دارند که

۹/۰درصد بیشتر گل می‌زنند و تیم‌هایی هم وجود دارند که در خانه خود تنها ۵/۰درصد گل‌زنی دارند. ما در تحقیقات به این نتیجه رسیدیم: تیمی‌که همیشه در خانه خود قوی باشد، وجود ندارد.»

▪ شما در تحقیقات خود گفته‌اید که تیم‌ها پس از کسب چهار پیروزی، به سراشیب می‌افتند و بازی ضعیف از خود ارائه می‌کند. چرا؟ 
ـ «ما از داده‌های آماری نمی‌توانیم به چرای آن دست یابیم. اما هدف اولیه ما این بود که این پدیده را مورد بررسی قرار دهیم. سوال این بود: پس از چهار پیروزی چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

با توجه به این که هر تیمی‌توانایی کسب چهار پیروزی پیاپی را هم ندارد. حاصل این بود که توانایی این تیم‌ها کاهش از خود نشان داده و در بازی در زمین حریف، احتمال کسب پیروزی، ۲۵‌درصد کاهش می‌یابد. این تیم‌ها سه یا چهار بازی برای رسیدن دوباره به سطح نرمال خود نیاز دارند. در مقایسه با آن، تیمی ‌که چهار بار دچار شکست شده باشد، برای عبور از این سری منفی به ۸ بازی نیاز دارد تا دوباره به حالت طبیعی خود بازگردد.»
▪ آیا تیم‌های فوتبال یا مربیان آنها می‌توانند از این نتایج استفاده کنند؟

ـ «دشوار بتوان گفت، اما شاید زمانی این موضوع که بازی خوب گذشته به معنی بازی خوب در آینده نیست، دست مایه‌ای برای مربیان شود و پس از چهار بازی خوب، مربی به شاگردانش هشدار دهد که باید بیش از پیش مراقب باشند.»

▪ شما متوسط توان جسمی‌ یک تیم را چهار سال ارزیابی کردید… 
ـ «بله این به نظر من یک موضوع مرکزی است. اما تعجب‌برانگیز این است که براساس داده‌های آماری در طول یک فصل، تغییری در توان جسمی‌ یک تیم به‌وجود نمی‌آید؛ تغییر اساسی در تعطیلات تابستانی است. اما واقعیت این است که تیم‌ها زمان طولانی به لحاظ قدرت بدنی در سطح خوبی باقی می‌مانند.» 
▪ اما از طرف دیگر افرادی مثل فرانس بکن‌باوئر می‌گویند که تعداد بازی‌ها زیاد است و بازیکنان مجبور به حضور در چندین رقابت هستند. این برای آنها خسته‌کننده است و بسیاری توان آن را ندارند و در مجموع، دوران حضور ستارگان در میدان کوتاه‌تر از گذشته است. نظر شما چیست؟

ـ «ما می‌بینیم که از سوی دیگر توان تیم‌ها در یک دوره دو یا سه ساله افت پیدا می‌کند. این شاید به از کار افتادن ستارگان یا موضوعات دیگر ربط داشته باشد، اما تیم‌ها کماکان توانایی خریداری بازیکنان جدید را دارند و این ناشی از حضور آنها در رقابت‌های متفاوت است که به آنها این امکان مالی را می‌دهد.» 
▪ آیا به تحقیقات خود در آینده ادامه می‌دهید؟

ـ «بله، تحقیقات ما تا به حال در مورد رفتار تیم بود، اما در آینده به رفتار تکی بازیکنان می‌پردازیم.»
▪ از شما پرسیدم که تحقیقات شما چه کمکی به تیم‌ها یا مربیان خواهد کرد. حالا برعکس آن را از شما می‌پرسم: فوتبال می‌تواند کمکی به فیزیک بکند؟ 
ـ «این سوال خوبی است. فوتبال کمک زیادی به انفورماتیک کرده است. روبوت ‌هایی برنامه‌ریزی شده‌اند که فوتبال بازی می‌کنند. انجام این گونه حرکات برای روبوت‌ها بسیار مشکل است. اما باید گفت که تاثیرگذاری دوجانبه است. برای نمونه یکی از همکاران در این زمینه تحقیق می‌کند که بهترین پرتاب باید دارای چه زاویه‌ای باشد. جواب او این بود که زاویه ۳۰ درجه بهترین است و این درحالی بود که شاید برخی فکر می‌کردند که زاویه ۴۵ درجه بهترین حالت است.»
كاربرد علم فیزیك در ورزش

كاربرد علم فیزیك و علوم وابسته علم مكانیك و مكانیك زیستی ” بیومكانیك ” در تكنیك و مهارتهای ورزشی : 
حدودا از سال ۱۹۱۴ میلادی اهمیت استفاده از قوانین علم فیزیك و رشته های وابسته آن خصوصا علم مكانیك در فعالیتهای روزمره و ورزشی مورد توجه قرار گرفت . خانم واتز ” WATTS ” درهیمن سال با بكارگیری وسایل تحقیقاتی ساده ، اهمیت درك و كاربرد صحیح اصول علم مكانیك را در فعالیتهای روزانه و ورزشی گوشزد نمود و گفت :

زمانیكه این اصول كاملا تفهیم شد ، آنوقت ما مجاز به استفاده از آنها نه تنها برای تمرینهای بخصوص ، بلكه در تمام رشته های ورزشی و فعالیتهای عادی روزمره هستیم .

خانم واتز گفت : كاربرد درست اصول علم مكانیك ، نتایج فعالیتهایی ورزشی شما را مطلوبتر و از جراحات هولناك به نحو چشم گیری پیش گیری كی نماید . ناخودآگاه ، در حركات ورزشی و فعالیتهای ورزشی روزمره قوانین علم مكانیك و مكانیك زیستی ” بیو مكانیك ” نظیر ، قوانین نییروی جاذبه ، تعادل ، حركت ، طرز بكار بردن اهرم ، نیرو ، شناوری ” در ورزشهای آبی ” برخورد و پرتاب و غیره مورد استفاده قرار می گیرند . از سال ۱۹۵۰ میلادی سود جستند از این علوم و

رقابتهای المپیك و بین المللی توسط كشورهای صاحب در ورزش خصوصا شوروی سابق جنبه جدی و ظهور خط سیاسی در ورزش را هر چه بیشتر دامن زد . كاربرد قوانین فیزیك زمانی شگفتی آفرید كه ورزشكاران آلمان شرقی سابق با شركت خود در مسابقات بین المللی و ثبت ركوردهایی باور نكردنی در اكثر رشته ها ، دو كشور صاحب نام ورزشی یعنی شوروی سابق و آمریكا را مات و مبهوت نمودند انستیتوهای ورزشی آلمان شرقی با تجهیزات آزمایشگاهی فوق مدرن و اساتید مجرب و صاحب كلاس و با ارائه سیستم های مدرن و جدید تمرینی و تربیتی و خلق تكنیك های باور نكردنی بر مبنای قوانین علم مكانیك ، فاصله خود را در تحقیقات علمی ورزشی با سایر كشورها به نحو چشم گیری عمیق تر كردند . این چنین تكنیك های علمی تا حدود زیادی موضوع شانس یا بهانه قرعه

سخت و جهت گیری دارو بنفع كشور خاصی را خنثی كرد و ثابت نمود ، تنها ورزشكاران صاحب تكنیكهای علمی كامل و بی نقصی می توانند مبارز به طلبند . 
امروزه شاهد شكوفائی ورزش علمی در تمام زمینه ها هستیم و آینده نشان خواهد داد كه كشورهای صاحب ” علم و تحقیقات ” و آماده سرمایه گذاری معنوی و اقتصادی دراین جهت ، مقمهای بزرگ را به دست می آورند . در این مقالات سعی می شود با زبان ساده ، قوانین علم فیزیك و رشته های وابسته ” مكانیك و بیو مكانیك ” و كاربرد مؤثر آنها را در ورزش بررسی كنیم . قبل از ارائه این قوانین ، لازم است ، رابطه بین علم فیزیك و مكانیك و بیو مكانیك برای خوانندگان عزیز تشریح گردد :

فیزیك چیست ؟ 
فیزیك یكی از شاخه های مهم ” شاید مهم ترین ” علومم طبیعی بوده و بررسی تمام پدیده های طبیعی را به نحوی زیر پوشش خود قرار می دهد . علم فیزیك در مطالعه عناصر تشكیل دهنده ماده یا جسم مادی و عمل متقابل این عناصر غیر قابل انكار و بررسی چنین برهم كنشها ، خواص جسم مادی را در پیش روی ما قرار داده و دسترسی به مجهولات پدیده های طبیعی را آسان می كند . فیزیك علاوه بر بررسی ساختار جسم مادی و عوامل تشكیل دهنده آن ، ارتباط نزدیك با سایر علوم طبیعی در رشته و بعنوان یك پدیده بنیادی در تمامی پژوهشهای علمی كاربرد وسیعی را به خود اختصاص می دهد . بررسی اوضاع و احوال علومی نظیر انرژی ، نور ، مكانیك ” جامدات و سیالات ” شیمی ، نجوم ، زمین شناسی بدون استفاده از فیزیك امكان ندارد .

شاخه های سنتی فیزیك : 
تا پایان قرن نوزدهم و شروع قرن بیستم ، حیطه عملیات علم فیزیك را در علومی نظیر ، مكانیك ، ترمودینامیك ، الكتریسیته ، مغناطیس ، صدا و نور خلاصه می دانستند . مثلا ،مكانیك را علم الحركات و نور را برای دستیابی به علم اپتیك و صدا و شنوائی را برای دسترسی به علم اكوستییك و الكترومغناطیس را بعنوان رابط با تمامی شاخه های ذكر شده بكار می گرفتند . علم مكانیك بعنوان شاخص ترینن رشته های علم فیزیك بكار گرفته شد و بسرعت توسعه یافت و بهه دو بخش استاتیك ودینامیك تقسیم گردید. قوانین بیشماری در ارتباط با استاتیك و دینامیك مطرح شد كه اغلب آنها امروز نیز در فعالیتهای علمی ـ صنعتی ـ ورزشی مورد استفاده قرار می گیرند ” در مقالات آتی به این قوانین و كاربرد آنها در ورزش اشاره خواهد شد “. در شروع قرن بیستم دیدگاه ها نسبت به علم فیزیك

دستخوش دگرگونی گردید و شاخه جدیدی بنام فیزیك نوین خصوصا بررسی انرژی هسته ای بدان اضافه شد . این تغییرات بیشتر تحت تاثیر اندیشه های نوین ، ستاره تابناك و جاویدان عالم فیزیك یعنی ” آلبرت انیشتین ” قرار داشت . انیشتین دیده فیزیك دانان ، عالمان و دانشمندان را نسبت به فضا ، زمان و سرعت و حركت بكلی دگرگون ساخت و مسائل پیچیده نیروی جاذبه ومعماهای كهكشانها را حل نمود . كارهای علمی انیشتین و معادلات و برداشت او از نیروی جاذبه ” كه بنحو چشم گیری با تعریف نیروی جاذبه نیوتن اختلاف دارد ” زمان فعلی را پوشش میدهد و قوانین ارائه شده او برآینده جهان تاثیر خواهد گذاشت . ثقل

انیشتینی یا ” نسببیت عام ” همانطوری كه بر اجرام سماوی و اقمار و ستارگان و سفینه ها اثر میگذارد ، مطمئنا رشته های مختلف ورزش را متحول و متاثر خواهد كرد . چرا كه سرعت در بیدار كردن انرژی نهفته اجسام رل اساسی بازی می كند و این مهم در فرمول E= mc انیشتین بیان شده . می دانیم سرعت و شتاب در كسب ركوردهای بالا رل اساسی را بازی می كند و كسب انرژی بالا توسط ورزشكار ” یعنی فرمول انیشتین ” قادر به خلق ركوردهای غیر قابل باور در سالهای ۲۵۰۰ یا ۳۰۰۰ میلادی خواهد بود . البته آنچه در رابطه باانرژی نهفته و سرعت گفته شد ، می تواند بعنوان خیال پردازی تلقی شده ، ولی آینده

ركوردهای حیرت انگیز در رشته های گوناگون ورزشی بستگی به سرعت و جذب انرژی دراین راستا دارد . بهر صورت با بكارگیری و استفاده از ثقل انیشتینی و حذف ثقل نیوتنی ” به هر حال در مقابل ثقل انیشتینی قابل هضم نیست ” كار ركوردها و ورزش نیز بهمین جا ختم نمی شود . به هر صورت فیزیك نوین ایجاب می كند در هر زمان ، اصول و مبانی و تفكرات قبلی دانشمندان علوم ریاضی ـ فیزیك مورد بررسی قرار گرفته و تغییرات جدید بكار رود .

پیدایش علم مكانیك زیستی یا بیومكانیك در ورزش : 
در سالهایی اخیر برای تجزیه و تحلیل حركات جسمانی موجودات زنده خصوصا انسان ” بیش از همه حركات ورزشی ” دانشمندان پس از بحث هایی طولانی به واژه بیو مكانیك یا مكانیك زیستی رو آوردند . در حقیقت بیو مكانیك نیز شاخه ای از علم مادر یعنی فیزیك است و همان قوانین در این رشته نیز صادق می باشد .

تعریف علم بیومكانیك : 
در رابطه با تكنیكها ومهارتهای ورزشی ، بیو مكانیك باین شرح تعریف می شود : 
بیو مكانیك علمی است كه با بكارگیری قوانین فیزیك و مكانیك در حركات ورزشی و فعالیت های روزمره انسان و تجزیه و تحلیل عمل و عكس العمل نیروهای داخل و خارجی بر بدن انسان وتاثیرات نهائی این نیروها صحبت می كند .

مكانیك زیستی یا بیو مكانیك چه تغییراتی در روشها و فنون ورزشی ایجاد كرده : 
بطور كلی كاربرد قوانین علم بیو مكانیك یا مكانیك زیستی در ورزش وتكنیكهای مربوطه موجب تغییرات شگرف و باورنكردنی شده . مثلا ، تغییر در حركات كلاسیك وزنه درر حركات كلاسیك وزنه برداری و برگزیدن ” استیل چمباتمه ” و كشش های انفجاری ” كشش با شتاب بالا ” ركوردهای این ورزش سنگین را بنحو چشم گیری تغییر داده ، ضمنا موجب دگرگونی پایه ای در تكنیك های آن گردیده .

رابطه علم فیزیك با ورزش : 
فیزیك اساس و بنیاد اكثر علوم طبیعی است و در زمینه های گوناگون علمی كاربرد دارد . ورزش نی از این قاعده مستثنی نیست و بدون استفاده از قوانین فیزیك هیچ یك از فرآیندهای ورزشی قابل تجزیه و تحلیل نیستت . یكی از شاخه های پر ارزش فیزیك ، مكانیك است كه در تمام زمینه های ورزشی بصورت پایهای وو گسترده بكار می رود ” در مقالات آینده تك تك آنها با ذكر مثال ورزشی عرضه می شوند ” . برای ایجاد ارتباط بیشتر بین ورزش علمی و علم مكانیك تعریف هر دو را بشرح ذیل ارائه می كنیم . مقایسه این دو تعریف می رساند كه چقدر ورزش علمی به علوم مربوط به فیزیك وابسته است . 
تعریف علم مكانیك : 
علم مكانیك علمی است كه در رابطه با حركت و تاثیر نیروها بر اجسام صحبت می كند . 
تعریف علم ورزش : 
علم ورزش علمی است كه ، در ارتباط با بكارگیری نیروی عضلانی ورزشكار و انتقال آن توسط تاندونهای ماهیچه به اهرمهای بدن او حركت و جنبش آنها را باعث شده و فعالیتهای ورزشی به سرانجام می رسد یا نیروهای واقعی ورزشكار كه نیروی عضلاننی می باشند ، بر اجسام كه می تواند وسایل ورزشی و غیره باشد اثر كرده و تحركات اهرمها را بدنبال می آورد وموجب تكامل حركت ورزشی خواهد شد . این دو تعریف بسیار شبیه می باشند و میی رساند چقدر قوانین فیزیك ورشته های مربوط آن در تكنیكهای ورزش موثرند همین طور زمانیكه سرعت و قدرت و نرمش و كم نیاوردن نفس در كشتی آزاد فرنگی با ضوابط و قوانین جدید

اعمال گردید ، این دو ورزش از حالت خسته كننده و بی تحرك به ورزشی فعال و صاحب سبك و تكننیك و جذاب مبدل گردید یا زمانیكه مقررات شنا در برگشت تغییر كرد بطور وضوح بر روی ركوردها اثرات عمیق گذاشت. این مسئله در پرش ارتفاع با بكارگیری نیزه های فایبر گلاس و قابل انعطاف نیز معجزه كرد اما در این میان كوچ ها و مربیان با بروز چنین تغیرات غیر قابل پیش بینی روبرو و غافل گیر شدند ، ولی كلاسهای توجیهی ـ آموزشی و تئوریك ـ عملی این نقیصه را نیز جبران کرد . علم بیو مكانیك مربیان و مدرسین ورزشی را در تجزیه وتحلیل علمی حركات ورزشی یاری داده و آنها را در اجراء تكنیك ها و فنون علمی حركات ورزشی یاری داده و آنها را در اجراء تكنیك ها و فنون علمی راهنمائی و تصمیم گیری را برایی آنان آسان تر می كند .

مثلا در وزنه برداری استفاده وسیع از قوانین بیو مكانیك و مكانیك در حركات كلاسیك و آموزشی جنبه های فنی ـ تكنیكی این دو حركت بعهده مربی است . این مربیان در سطح خیلی پیشرفته باید دانش بیو مكانیك وقوانین مربوط به آنها را جذب كرده و بكار گیرند . نقطه شروع جذب این دانش علمی بدون شك دانشكده های ورزش است . این دانشكده ها بجایی واحد های درسی غیر ضروری ، باید دروس فیزیك و بیو مكانیك وریاضیات مربوطه را جدی گرفته ، علاوه بر واحدهای

تئوریك ، آزمایشگاههای آنها را كه به شكل عملی چگونگی كاربرد قوانین فیزیك و بیو مكانیك در ورزش را نشان می دهند ، بر پا و تجهیز نمایند . آنچه ارزش علم بیو مكانیك را هر چه وسیع تر نمایان می كند ، بهبود بخشیدن بر تكنیكها و ركورهای ورزشی است و سرانجام شكوفائی استعدادهای نهفته نوآموزان ورزشكار است كه از وظایف مربی بحساب می آید . فوتبالیستی را در نظر بگیرید كه هنگام ضربه زدن به توپ فقط از عضلات دو قلوی پای خود استفاده می كند. این فوتبالیست هنگام ضربه زدن به توپ از دو عضله استفاده میكند و اگر قدرت وارد كردن انرژی این دو عضله را ۱۰۰نیوتن در نظر بگریم توپ او با سرعت مثلا۴۰

كیلومتر در ساعت حركت خواهد كرد.حالافوتبالیست دیگری را در نظر بگیرید كه هنگام ضربه زده علاوه بر استفاده از عضلات ساق پای خود،از عضلات ران نیز استفاده می كند. این شخص علاوه براینكه عضلات بیشتری استفاده می كند نیروی بیشتری را برروی توپ وارد می كند (۲۰۰نیوتن)در نتیجه سرعت توپ او با ۶۰یا ۸۰كیلومتر در ساعت حركت خواهد كرد .ودر نهایت شوت او برای دروازبان حریف مشكل ساز خواهد بود می بینید كه استفاده بسیار ساده وپیش پا افتاده ای از علم فیزیك در مثال بالا یك فوتبالیست را از نظر قدرت شلیك توپ به حد بالایی می رساند .پس می توان نتیجه گرفت كه علم در ورزش بی تاثیر

نیست.برای توجه بیشتر مثال زیر را در نظر بگیرید:اسكی بازی را در نظر بگیرید كه در حدود۶۰كیلو گرم وزن داشته و در مسابقه اسكی مارپیچ المپیك شركت كرده است ،قانون نیروی ثقل و وزن كه در فیزیك به صورت تئوری در كتاب ها مطرح شده است این شخص را بر اثر نیروی كشش زمین ونیروی گرانش وطبق فرمول زیر نیروی خاصی را بر او وارد می كند.واو را از كوه به سمت پایین می كشد ونیرویی كه هر دو جرم را به سمت یكدیگر می كشاند نیروی گرانش نام دارد ونیز ربایش زمین را بر یك جسم ،وزن ان جسم یا نیروی گران

ش می گویند و می دانیم وزن با جرم فرق می كند نتیجتا وزن این اسكی باز طبق قانون زیر برابر است با ۶۰كیلو گرم ونیروی واردشده بر اوبرابراست با:
W=60(kg)*10(n/kg)=600N 
ورزشكار دیگری را در نظر بگیرید كه وزن او اصطلاحا ۱۰۰كیلو گرم باشد و نیروی وارد شده بر او برابر است با:
W=100(kg)10(n/kg)=1000N
نیرویی كه شخص دوم را به پایین می كشد، حدودا۴۰۰نیوتن از نیروی شخص اول بیشتر است .در نتیجه سر عت نفر دوم نیز به مراتب بیشتر خواهد شد.بنابراین شانس موفقیت نفر دوم در صورتی كه دارای فاكتور های مشترك دیگر مثل داشتن اسكی هایی با كیفیت یكسان وغیره ،برای پیروزی در مسابقه بیشتر است.اكنون كه تا حدی به نقش علم فیزیك و تاثیر موثر بر ورزش اشنا شدید وقت ان است كه شاخه های مختلف ان را برسی كرده و نقش هر كدام را در ورزش روشن كنیم .



  • image
  • image

نویسندگان

صفحات جانبی

  • image
  • image
  • image

این سایت برای اموزش بهتر برای دانش اموزان تاسیس شده است
- monoko moracko -

image

آمار سایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • dir="rtl">آخرین بروز رسانی :

امکانات سایت

راحت یاد بگیر اسوده امتحان بده

href="http://up.sibgraph.ir/up/admin-sibgraph/sibgraph/post/azar93/26/file/orange.css" />

تغییر تم


انتخاب رنگ تم

سبک کانتینر

انتخاب الگوی پس زمینه